Cantos Canarios

From Wind Repertory Project
Teobaldo Power

Teobaldo Power (arr. Maribona and Espiau)


This article is a stub. If you can help add information to it,
please join the WRP and visit the FAQ (left sidebar) for information.


General Info

Year: 1880
Duration: c. 9:30
Difficulty: V (see Ratings for explanation)
Publisher: Indica/Bravo Music
Cost: Score and Parts - Unknown


Instrumentation

(Needed - please join the WRP if you can help.)


Errata

None discovered thus far.


Program Notes

Teobaldo Power escribió los Cantos Canarios como obra para piano y posteriormente la orquestó. Parece que la compuso aprovechando una estancia en Tenerife, en contacto con la naturaleza poderosa del monte de Las Mercedes, en La Laguna, donde se recuperaba de su delicado estado de salud. Para ello, recogió fragmentos de los más famosos aires populares canarios y los adaptó a la música clásica. Desde su estreno, en el que él mismo dirigió a la Sociedad Filarmónica de Tenerife, disfrutó de un éxito inmediato y de la identificación de la audiencia canaria.

El propio Teobaldo Power estrenó la adaptación para orquesta en 1883 en Madrid. Fue himno de Canarias mucho antes de que se decidiera crear un himno para Canarias. Cuando se tomó la decisión, fue la orquestación del Arrorró realizada en la obra de Teobaldo Power la base para el nuevo himno. A través de ella la música popular llegó a las audiencias más selectas: todos se pudieron sentir identificados.

- Program Note from BienMeSabe.org


It was in the village of Las Mercedes in La Laguna that Teobaldo Power composed his Cantos Canarios, a decisive and irreplaceable musical text in Canary culture, which picked out fragments from the most famous popular sounds of the islands and adapted them to classical music in a fine way. This work was premiered in August 1880, a time in which Power emerged as a symbol of Canary musical identity. Hence the Canary Autonomous Community’s current national anthem taking the melody belonging to the Arrorró de los Cantos Canarios by Teobaldo Power.

- Program Note by the Las Palmas de Gran Canaria Banda Municipal de Música concert program, 20 December 2014


Media

(Needed - please join the WRP if you can help.)


State Ratings

None discovered thus far.


Performances

To submit a performance please join The Wind Repertory Project


Works for Winds by This Composer


Resources